Beneficiar
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA - Sucursala Regională CF Timișoara
Locație
Timișoara
Anul începerii
Decembrie 2022
Descriere
Gara de Nord Timişoara a fost construită în anul 1897 fiind una din cele mai frumoase clădiri din oraş, dar a fost bombardată în perioada celui de al doilea război mondial fiind distrusă.
În anul 1857 s-a deschis prima linie de cale ferată ce lega Timişoara de Szeged prin Jlmbolia, la început gara fiind o construcție modestă. După construirea gării noi fosta clădire a gării a devenit magazie.
Proiectul Gării de Nord Timişoara, de până la al doilea război mondial, numită și Gara Mare, a fost realizat de arhitectul Pfaff Ferenc (1851-1913) care a mai proiectat gările din Szeged, Pecs, Miskolc, Debrecen, Rijeka, Zagreb, Bratislava, Kosice, Varset, Cluj Napoca, Arad și Jimbolia. Stilul architectural al fostei clădirii a fost neoclasic cu dotări moderne pentru acele vremuri, fiind foarte asemanatoare cu clădirea gării din Arad. In 1919 gara este redenumită gara Domința Elena, nme pe care la pastrat până la finalul celui de al doilea război mondial. Gara a fost puternic bombardată de aviaţia Aliată, în cel de al doilea Război Mondial, îndeosebi în ziua de 3 iulie 1944. În noaptea de 30 spre 31 octombrie 1944 aceasta a mai fost bombardată si de aviaţia germană. După terminarea războiului gara Timişoara Nord s-a reconstruit parţial după planurile iniţiale, insa in perioada 1971 - 1974 clădirile au fost modificate si aduse la forma de astăzi, cu stilul architectural schimbat radical. In anul 1976 a fost inaugurată și dată în exploatare în forma existentș în momentul de față.
Actuala clădire a Gării de Nord este alcatuită din 5 corpuri de clădire comasate într-un ansamblu format din clădiri de birouri în regim de înălțime SP+P+3E, clădire de servicii și birouri în regim de înălțime S+P+5E; clădirea caselor de bilete în regim de înălțime SP+P+1E, clădire de birouri în regim de înălțime S+P+3E, clădire de birouri în regim de înălțime P+2E, clădire de spații tehnice în regim de înălțime P+2E.
La momentul de fata cladirea gării Timişoara Nord prezintă deficiente de ordin structural, estetic, funcţional si pe linie de siguranţa in exploatare. Proiectul de fata propune eliminarea acestor deficiente prin:
- Consolidări ale elementelor structurale
- Intervenţii asupra faţadelor ansamblului Gării de Nord
- Intervenţii asupra acoperişurilor terasa ale ansamblului Gării de Nord
- Intervenţii asupra tunelului pietonal de acces la peroane
- Realizarea unui nou acces in clădirea salii caselor de bilete
- Intervenţii la peronul 1.
- Refacerea piaţetei gării si platformei de acces la peroanele liniilor Reşiţa
- peroanele liniilor
- Realizarea instalaţiei de aer condiţionat si încălzire
- Instalaţie de producere a energiei electrice pe panouri fotovoltaice
Prin efectuarea lucrărilor se va ridica valoarea estetică a ansamblului clădirii Gării de Nord Timişoara, readucând ansamblul în rândul obiectivelor arhitecturale de referinţa a oraşului.
Se urmărește si reducerea cheltuielilor privind exploatarea clădirilor, eficientizarea funcţionalităţii clădirii și încadrarea în cerinţele legislaţiei europene cu privire la eficientizarea energetica a clădirilor și reducerea emisiilor de noxe.
Investiţia în realizarea obiectivului propus duce și la încadrarea în cerinţele europene a facilitaţilor persoanelor la transportul feroviar modern si pune in valoare aceasta zona a oraşului